Tylko tipsów i cheatów brakuje mi na stronie głównej Clasha. Są ciekawe propozycje na początek rozgrywki (np. budowa wieży), jest dział Kody, szkoda że nie ma więcej tipsów.
Tak jak ja to rozumiem: cheaty to wykorzystywanie luk i błędów gry (np. poruszanie się po mapie przez rozłączanie i dołączanie oddziałów, wykorzystywanie w czasie walki jednostki latającej w taki sposób, żeby komputer był karany Gniewem Bożym), a tipsy to różnego rodzaju triki i porady. O ile więc cheaty uważam za niedopuszczalne (podobnie jak kody, które można z kolei nazwać zaplanowanymi, zamierzonymi cheatami), o tyle tipsy to wskazówki i podpowiedzi, które mogą i powinny urozmaicić grę. Niektóre cheaty są siłą rzeczy wymienione w dziale Clash Deluxe wśród propozycji zmian, brakuje jednak odrębnego działu, gdzie wszystko byłoby w jednym miejscu wrzucone koło siebie. Na forum jest świetny temat Spostrzeżenia, ale tam różnego rodzaju tipsy i cheaty są rozrzucone w wielu miejscach. Lektura fascynująca, ale chciałoby się mieć to zebrane w jednym miejscu.
Zaczynamy budować dział tipsy?
Poza budową wieży zaraz na początku gry, która odsłania spory kawałek mapy, warto korzystać z wyprowadzania chłopów przed mury zamku, gdy się zagapiliśmy i ich liczba jest większa niż 1100. Chłopów należy wyprowadzić tylu, żeby przed zakończeniem tury, było ich ok. 950. Zapobiegnie to prawdopodobnemu wybuchowi zarazy w kolejnej turze. Nadmiar chłopów można wykorzystać w zamku, gdzie ich liczebność się dopiero buduje.
Warto na samym początku gry wyprowadzić z zamku dwie grupy po 10 chłopów i penetrować nimi okolicę. Chłopi się nie męczą. No chyba że to cheat
Zwabianie przeciwnika: komputer gra ofensywnie i gdy koło zamku kręci się lektyka z pieniędzmi bądź jednososobowy słaby oddział, to często zmierza w tym kierunku. Komputer nie przejmuje się tym, że niedaleko stacjonuje silny oddział. Wielokrotnie zwabiałem do lektyk ze złotem słabe oddziały, które nim zdążyły dojść do złota, zostały zaatakowane przeze mnie silnym oddziałem.
Budowniczy, który jest daleko od zamków i twierdz i innych naszych jednostek i spokojnie penetruje teren w poszukiwaniu skarbów, jest łatwym łupem dla przeciwnika. Jeśli już komputer sobie go upatrzy, to nie odpuści. Uciekać nie zawsze jest sens (zmęczenie), gdy więc komputer dojdzie na tyle blisko, iż wiadomo, że w kolejnej turze zaatakuje, należy budowniczym zastawić pułapkę. Jest to strata postaci, ale w walce też byśmy ją stracili, a nadto komputer zyskałby wyższy status jednostek biorących udział w starciu. Nie mówię o oczywistych korzyściach, gdy wrogie jednostki wpadną w pułapkę.
Może trochę oczywistości, trochę powtarzania, trochę nieścisłości, ale jeśli parę osób jeszcze coś od siebie dołoży, a Gospodarz wydzieli specjalny dział, to będzie to bardzo pomocna ściąga.